Sosiaalisen median määritelmä – Luku 1

Sosiaalisen median määritelmä – Luku 1

toukokuu 14th, 2010 // 8:26 am @ // 4 kysymystä & kommenttia

Mitä on sosiaalinen media? Sosiaalinen media voi yrityksissä tarkoittaa montaakin asiaa ja sitä voi hyödyntää monissa eri toiminnoissa siten, että siitä on merkittävää hyötyä yrityksen toiminnalle. Tällaisia kohteita ovat esimerkiksi sisäinen viestintä ja tuotekehitys yhdessä asiakkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa jonkin yhdessä tekemistä edistävän alustan avulla. Kirjassa ei käsitellä näitä käyttötapoja. Kirjassa puhutaan vain markkinoinnista. Vain-sanaa en käytä siksi, että markkinointi olisi jotenkin merkityksetöntä toimintaa vaan siksi, että kirja on selkeästi rajattu käsittelemään pelkästään markkinointia ja miten markkinointia sosiaalisessa mediassa on mahdollista toteuttaa. Myös sosiaalisen median määritelmäni on riippuvainen tästä käyttötarkoituksesta.

Sosiaalinen = yhdessä……Media = julkaistu

Sosiaalisesta mediasta puhutaan siis silloin, kun sisältö on kaikkien helposti saatavilla ja sen olemassa oloon voi jokainen jollain tapaa konkreetisesti reagoida. Sisältö taas kannattaa ymmärtää laajasti kaikkkena, mitä voi julkaista. Kuva ja teksti ovat hyvin helposti ymmärrettävissä sisällöksi, mutta myös keskustelun avaus ja vastaaminen on sisältöä.

Kattaa markkinointikäytön

Tämä määritelmä, mielestäni, kattaa ne työkalut, joita voi markkinoinnissa käyttää. Haluaisin kuulla mielipiteitä määritelmästä ja/tai kysymyksiä esimerkiksi siitä, millaisia palveluja määritelmän sisälle kuuluu ja mitä yksittäinen markkinoija voi sen avulla tehdä.


Category : Keskustelu &Sosiaalisen median määritelmä

4 kysymystä & kommenttia → “Sosiaalisen median määritelmä – Luku 1”


  1. Vesa Ilola

    7 vuosia sitten

    Paitsi että kyse on yhdessä julkaisemisesta liittäisin siihen myös vaikuttavuuden eli toimintaa aikaansaava. Ei vain julkilausuma vaan myös teko. Ei vain tavoite vaan myös tulos. Ei vain keskustelu vaan myös johtopäätös. Markkinoija voi keskustella mielellään, myyjä haluaa tuloksia.

    Sosiaalinen media = vuoropuhelu = myynti. Sosiaalisen median ja myynnin prosessit ovat hyvin lähellä toisiaan. Molempien tärkein ominaisuus on kuunteleminen. Molempien tärkein taikasana on Sinä. Molemmissa tuloksellisuuden lähtökohta on luottamus. Eli sosiaalinen media markkinoinnissa on vuorovaikutuksen kautta tapahtuvaa tavoitteellista toimintaa (=myyntiä).MOT.

    Sosiaalisen median hieno puoli on se että toisaalta se on pitkäjänteistä digibrändin luomista ja toisaalta se välitön palautekanava. Eikä tässä vielä kaikki. Sosiaalinen media on aidosti ainoa asiakaslähtöinen media, koska tavoitteena on että asiakas on sekä markkinoija että sisällöntuottaja.

    Vastaa
  2. […] This post was mentioned on Twitter by Katri Kytöpuu, Teemu Korpi. Teemu Korpi said: Avasin keskustelun sosiaalisen median määritelmästä kirjan ajatusten pohjalta, jos siitä nyt jotain keskustelua on :-) http://ow.ly/1LYPK […]

    Vastaa

  3. Simo Ala-NIssilä

    7 vuosia sitten

    On pakko muistaa, että useimmille käyttäjille sosiaalinen media ei ole ensisijaisesti markkinointikanava,vaan vuorovaikutuksen väline. On käytettävä suurta harkintaa siinä, minkälaisia markkinointiviestejä ja miten sinne ujuttaa.

    Parhaimmillaan tuetaan käyttäjien tavoitteita ja huonoimmillaan koitetaan ainoastaan saavuttaa omia.

    Tietenkin eri välineissä on erilaiset säännöt ja niitä pitäisikin aina muistaa kunnioittaa. Samoin pitää kunnioittaa negatiivisenkin palautteen antajaa, sillä siinä on juuri yksi kanavan vahvuuksista – siellä pääsee myös korjaamaan syntyneitä virhekäsityksiä nopeasti! Tietenkin vain jos on läsnä, eikä provosoidu…

    Vastaa

    • Teemu

      7 vuosia sitten

      Juuri näin. Tähän kysymykseen pyrinkin kirjassa antamaan sellaisen vastauksen ja toimintamalleja, jolla yrittäjäki voi tuloksellisesti osallistua sosiaaliseen mediaan ilman, että polttaa siellä näppinsä.

      Vastaa

Keskustele tästä aiheesta

Suosittelijat

"Teemu Korven kattava teos vastaa tehokkaasti kahteen oleelliseen kysymykseen sosiaalisesta mediasta: miten? ja miksi? Kirjan huolellinen ja huumorilla höystetty sisältö on asiantuntevaa sekä konkreettista ja on omiaan häivyttämään sosiaalisen median markkinoinnin ympärillä häilyvää epämääräisyyttä. Tämä edelläkävijäteos on tärkeä varsinkin pk-yrityksille markkinoinnin murroksessa."

Eero Leppänen Sosiaalisen median yrittäjä. www.rautasilta.com